المزاكره و سنينها

11:21 PM / Posted by Sherif Mesallam /

بعد 15 سنة خدمة في المدارس و الجامعات .. و بعد ما دماغ الواحد اتلعب فيها بجميع الاشكال و الأنواع تحت ما يسمى بالتعليم .. أخيرا قدرت أتوصل لفايدة واحده الواحد مننا يقدر يخرج منها من المزاكره

أصل انا بعيد عنكم عندي امتحانات .. و لما كان لزما و لابد ازاكر عشان ما تترسمش على وشي نظرة الحمار المسكين و انا فاعد في الامتحان كمان كام يوم .. قلت لأ أنا لازم أزاكر بقى .. مابدهاش

و من صباحية ربنا .. رصيت جميع الاوراق المطبوعة و المكتوبة بخط اليد و اللي حاشا لله أكون شفتها قبل كده طبعا .. و سميت الله .. و بدأت أزاكر

كمان تلات ساعات كده ببص في الساعه لاقيت فات خمس دقايق بس .. بجد صعبت عليا نفسي لما عرفت اني هقضي بقية اليوم كده ..

و لأن النفس البشريه بترفض الحبس و السجن بجميع أنواعه .. بدأت دماغي تونون .. ولاقيت نسخه صغيرة مني قاعده ادامي على المكتب و بتقولي .. قوم رفه عن نفسك شوية .. لسه اليوم طويل .. ايه رأيك تكمل فكرة المشروع اللي فكرت فيها من كام يوم ؟

و فعلا قمت و مسكت ورقة و قلم و كعادتي في التفكير لزقت الورقه عالحيطه و فضلت رايح جاي في الاوضه و اذا بالافكار عماله تنزل عليا و لا كأني اينشتاين

المهم بعد خمس دقايق كده ببص في الساعه لاقيت فات تلات ساعات !!

يا نهار ابيض .. كده اليوم هيخلص وانا لسه مذاكرتش حاجه .. رجعت بسرعه للمكتب و مسكت الورق .. و اذا بنسختي الصغيرة بتظهر ادامي تاني .. طبعا لوشتها بايدي علطول و قلت اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و بدأت اذاكر.. الورق كان بيتكلم عن اساليب التخطيط الحديثة لخطوط الانتاج .. الفكره جميلة و شدتني ( أنا بذاكر أهو ) لكن خلتني افكر في سؤال مهم جدا .. هو لازم الواحد يخطط عشان يبقى ناجح ؟؟ طيب ما معظم الكتاب و المفكرين عمرهم ما خططوا لابداعاتهم .. و ده خلاني أقوم و أدور في النت على كلام ناس كبار في الموضوع ده زي مصطفى محمود مثلا .. المهم اني قريت كلام من احلى ما قرأت في حياتي ..

و بعد ما عملت الدماغ اللي هي .. قلت كويس و الله النص ساعه دي خلت الواحد يعمل ريفريش كده و هرجع ازاكر بنفس .. و اذا بالساعه بتقولي اني قعدت اقرا ساعتين و نص !!

قلت لأ انا كده بستهبل و بدلع .. لازم التزم بقى .. رجعت تاني و قلت أغير الورقة النحس اللي مش عايزه تخلص دي .. المهم المره دي الورق كان بيتكلم عن الروبوتات .. جميلة أوي الروبوتات و انها بتقدر تصنع اي حاجه من غير تدخل بشري .. بس فيه حاجات كده لازم انسان يصنعها .. في صناعات كده فيها احساس .. زي الجيتار مثلا .. جيتااااااار !!

طبعا دماغي نورت .. افتكرت اني لازم أكلم بنت عمتي اللي في تربية موسيقية لأني كنت متفق معاها تعلمني الجيتار .. أكيد مفيش وقت أنسب من دلوقتي !!

و بعد مالايقل عن أربع ساعات من الكلام و الاتفاقات و البحث في النت عن دروس للجيتار و انواعه و أشكاله و تاريخه .. و كل ما يتعلق بيه .. اكتشفت ان فاضل ساعتين و انام .. بصيت للورق و قلت فرصتي الوحيده .. لكن كان فيه نسخه صغيره مني قاعده على كوم الورق من فوق و ماسكه اوزان حديد و عماله تتدرب و بتبصلي بنظره معناها – أكيد عرفت هتعمل ايه دلوقتي - !

و اكيد كمان انتم عرفتم اني كان بقالي فترة ماتدربتش .. و اني بجد ماينفعش اسيب نفسي كده .. هوب مسكت الدامبلز و هاتك يا تدريب

على اخر اليوم كنت فرحان اوي .. كان يوم مليان حاجات كتير عمري ما كنت هعملها كلها

الا في حالة وحده بس

لما زاكرت ... شكرا مزاكره .. و ربنا يسترها علينا في الامتحان بقى !! بجد محتاج دعاكم !!

9 comments:

Comment by عمو احمد on April 2, 2008 at 11:50 PM

ياه ده المزاكره طلعت مفيده بشكل
انا ليه مزكرتش من زمان...

Comment by Sherif Mesallam on April 3, 2008 at 12:45 AM

يلا بس عشان تبقى تدعيلي
اي خدمة يلا روح زاكر بقى

Comment by just me on April 3, 2008 at 2:09 AM

ممكن لو عندك حل للمشكله دى تقولنا عليه
لانى بجد فى حاجه لحل خارق

للأسف دلوقت الوقت مابقاش له مقياس زى زمان
وللأسف بنضيعه فى تفاهات ومش هنفوق الا وعمرنا بيتسرق مننا ساعه ساعه
من غير ما نحس بيه ولا حتى نكون حققنا احلامنا خلاله
ربنا يوفق الجميع يارب

Comment by Sherif Mesallam on April 3, 2008 at 7:37 PM

على فكره يا لست أدري انت فهمتي كلامي بشكل تاني خالص
بالعكس .. أنا بتكلم في الموضوع ده بشكل ايجابي عن الحاجت التانيه اللي عملتها لما ماذاكرتش .ز أنا شايف ان المذاكره و الحاجات الروتينيه اللي مسيطره على حياتنا دي هي اللي ممكن تخلينا نضيع حياتنا من غير ما نوصل لحاجه
طبعا مش اصدي ان الواحد يبقى فاشل في تعليمه .. بس أصل بصراحه التعليم و المذاكره بعاد أوي عن شخصيتي
طبعا مش كل الناس زيي
و أكيد انت معاك حق في اننا لازم ناخد بالنا من الوقت و مانضيعوش .. بس المهم نعمل بيه الحاجه اللي احنا بنحبها و هنبدع فيها .. مش نستغله في حاجات مغصوبة علينا ..
نورتيني لست أدري و يا ريت متحرميناش من زياراتك الحلوة

Comment by استراحة محمد on April 3, 2008 at 7:59 PM

على فكرة انت بتكلم صح مية فى المية .. ده انا لسه مجرب الحوار ده قريب فى امتحانات الميد تيرم

Comment by سمراء on April 3, 2008 at 10:47 PM

المشكلة فى التعليم عندنا انهم بيحبسونا فى اطار معين وتحس صورتك فى الاطار ابيض واسود طريقة تعليم قديمة دماغنا مش بتستوعب شىء وحتى لو نجحت كل اللى اتعلمته مش بيفيد فى الحياة العملية ليك حق تهرب من المذاكرة والله اللى عملته افيد بكتير
انا عمرى ما حسيت بوقت اغلس من وقت المذاكرة تلاقى كلام قدامك ممكن تفهمو بس متعرفش هو رايح فين وجاى منين
وتخلص السنة السودا وتنجح وممكن تاخد تقدير بس ايه الفايدة اذا كنت نسيت كل الكلام اللى كان محشى بيه الكتاب
انا مش فاهمة هما ليه بيهتمو ينمو موهبتنا فى حفظ كلام كتيرر لا ليه اول ولا اخر وميهتموش ينمو طرق تفكيرنا وتحديثها بيهتمو بانجازات عملها ناس غيرنا واحنا ياحسرة هنوقف محلك سر لان على ما تخلص سنين الدراسة بتكون ابداعتنا الله يرحمها و الحماس جاتله سكته قلبية واحنا نفسنا بنكون منهكين

موضوعك بيلمس مشكلة بيعانى منها شباب كتير
شباب مظلوم بجد

لك تحياتى

Comment by نـــــور on April 5, 2008 at 12:44 AM

ياسلام عليك ياشريف وانت بتوصف الحاله دى........... والنبى كأنك كنت معايا مع اختلاف طبعا الحاجات اللى انا عملتهاوانى افتكرت جميع صلات الرحم اللى قطعتها من ايام واسابيع سبحان الله وانا بذاكر نفس الماده التخطييييييييييط وليه انت نسيت تقولهم انك قعدت تتكلم معايا وتقولى انى معطلاك عن المهام الخطيرة اللى لازم تقوم بيها والله ياعم ربنا يلطف بينا كلنا والنبى ياجماعة ماتنسوش وانتوا بتدعولوا تدعولى معاه........اصلى زيه تبع فئة المعذبين فى الارض بس بتوع هندسة مش بتوع طه حسين

Comment by Sherif Mesallam on April 5, 2008 at 7:37 AM

والله اللى عملته افيد بكتير
----------------------
فعلا انا كمان شايف كده .. بس أكيد نتيجة الامتحانات هيكون ليها رأي تاني ! هي دي المشكله

انا عمرى ما حسيت بوقت اغلس من وقت المذاكرة تلاقى كلام قدامك ممكن تفهمو بس متعرفش هو رايح فين وجاى منين
----------------------
دي مشكلة حياتي دلوقتي أصلا .. الواحد قدر يتعامل مع معظم مشاكل حياته بس دي ملهاش حل .. ربنا يسهل و نخلص بقى

انا مش فاهمة هما ليه بيهتمو ينمو موهبتنا فى حفظ كلام كتيرر لا ليه اول ولا اخر وميهتموش ينمو طرق تفكيرنا وتحديثها بيهتمو بانجازات عملها ناس غيرنا واحنا ياحسرة هنوقف محلك سر لان على ما تخلص سنين الدراسة بتكون ابداعتنا الله يرحمها و الحماس جاتله سكته قلبية واحنا نفسنا بنكون منهكين
------------------------
انا مختلف معاك يا سمراء احنا لازم مايكونش موقفنا سلبي كده .. لازم كل واحد فينا مايخليش دماغه تستسلم للنظام الغبي ده , و كل واحد يشوف ايه اللي بيحبه و ممكن يطور من تفكيره و قدرته على الابتكار و الابداع و يقسم وقته ما بين المذاكره و الحاجات التانيه دي .. انما اننا نضيع اجمل سنين عمرنا في الشيء الغبي ده اللي اسمه مذاكره .. كده بجد نبقى ظلمنا نفسنا


موضوعك بيلمس مشكلة بيعانى منها شباب كتير
شباب مظلوم بجد
لك تحياتي
---------------------
ربنا عالظالم و الله يكون في عونا كلنا
شكرا سمرااء منوراني ديما
و في انتظار جديدك

Comment by Sherif Mesallam on April 5, 2008 at 7:40 AM

رفيقة الكفاح نورااا
كويس والله انك عملتي حاجه تاخدي بيها ثواب و حسنات .. شفتي بقى هما عاملين المذاكره و الدراسه ليه .. الناس دي مابتلعبش ده شغل على كبير .. هما عايزينا نخش الجنه
lol
تعرفي انا بكتبلك التعليق ده و انا نازل اهو عشان الحق الامتحان
ربنا يسترها معانا يا نورا
منوراني و يا رب تنوريني علطول

Post a Comment