!! الناس النضيفة و الكراميل . و أشياء أخرى

7:00 PM / Posted by Sherif Mesallam /

لم و لن أنسى هذا الموقف أبدا .. لما كنا في "سيتي ستارز" و صاحبي راح يشتري "ice cream Sunday" من ماكدونالدز .. و رجع حزين جدا و زعلان عشان الراجال اداله الـ"Ice Cream" بالشكولاته مش بالكراميل .. و لما سألته "و مقلتلوش انك عايزه بالكراميل ليه" .. قالي أنا معرفش هو قالي عايزه بايه اتكسفت و قلتله بالشيكولاته .. أصلي مكنتش أعرف ان البتاع ده " الله يحرقه" اسمه كراميل و بعدين أنا كان حواليا ناس نضيفه هيقولو عني ايه !!

و هنا لفت كل خلايا جهازي العصبي على بعضها في تعجب و في نفس الوقت في تفكير عميق لحظي .. "ناس نضيفة" .. ايه الكلمة دي ؟؟

مين هما دول " الناس النضيفه " ؟؟ و ليه ممكن نعتبر ان حد من الناس دي و حد تاني لأ ؟؟ و بغض النظر عن هوية الناس دي .. ليه احنا لازم نكون زيهم ؟؟ و منحاولش نظهر اننا أقل منهم ؟؟

في البدايه فضلت ألوم صديقي .. و قلتله و ايه يعني ميهمكش من حد كان ممكن تحاول تفهم الراجل بأي شكل انك عايز الــ"Ice Cream" بالكراميل .. مالهم الناس و مالك يعني .. لكن بعد كده أشفقت عليه .. و أشفقت علينا كلنا .. لاننا كده ببساطه ضحايا مجتمع غبي .. أسياده هما .. "الناس النضيفه " !!!

بعد تفكير سريع .. أي انسان يقدر يعرف يعني ايه " الناس النضيفة " ببساطه هو الشخص اللي

باين عليه مظاهر العز و الرفاهية .. يعني الشخص اللي لابس لبس جامد و شايل عدة موبايل بتتكلم لوحدها و بيشرب قهوته كل يوم من ستار بكس .. و يا سلام بقى لو برطم بكام كلمة أنجليزي على فرنساوي يبقى ده ملوش حل !!

طبعا "الناس النضيفة" دول مش موجودين في كل الأماكن .. دول بيسكنوا في سيتي ستارز و أماكن أخرى مثل "بورتوسخنه" و "مارينا ( حتى دي كمان معدتش من مستواهم ) " و كمان الناس دي مش عايشين زينا كده .. دول الللهم صلي على جمال النبي كده بيروحوا و يسافروا بره كتير .. بس تقريبا هناك مبيبقاش اسمهم " ناس نضيفه "؟ .. ما علينا ..

بعيدا عن ريحة الحقد الطبقي اللي طلعت و اللي ممكن تخدعك و تخليك تفهمني غلط .. أحب أقول أني مش قصدي كده خالص .. أنا بحاول أوضح فكرة الشعب المصري "سكان مصر الأصليين على رأي بلال فضل" عن معنى كلمة "الناس النضيفة " .. و اللي أنا شايف بصراحه انها غلط جدا .. و ان دلت فانها تدل فقط و بوضوح على مدى غلب الشعب ده اللي مصيبته انه فاكر نفسه فهلوي أوي و يفهمها و هي طايره .. مع انه بجد غلبان أوي !

فمنذ متى يا سادة كانت "للفلوس" علاقة بالنضافة ؟ و ما المقصود بكلمة " النضافة " أساسا ؟؟ هل النضافة هي وجاهة و رفاهية المظهر ؟؟ و الله الموضوع لو كده مكنش حد غلب .. و كانت طنط أفنان قريبيتنا اللي في القاهره دلوقتي بقت من أنضف مخاليق ربنا .. مع انها لا تفقه شيء عن أي شيء .. و كل اهتمامها في الحياة ازاي تقنع جوزها يغير نجفة الصالة اللي بقالها اسبوعين في البيت !! مش كتير أوي اسبوعين يا جوزها ؟؟

و لا النضافة هي اللغه الأجنبيه و الكلام المعوج ؟؟ على كده كان دكتور البرمجه اللي عندنا أنضف انسان على وجه الأرض .. بس كل مشكلته اني لما سألته يعني ايه "EPR" .. وشه احمر وفضل انه يوزع علينا درجات نص السنه .. أكيد ده موضوع أهم .. "EPR" ايه بس و كلام فارغ ايه يا راجل !

و لو كانت النضافه انك تكون روش و "Cool" .. و تحاول تعرف الناس بالعافيه و بدون أي سبب مقنع انك بتسمع مزيكا أجنبي و بتحب الــ"Rock" و الــ"Metal" و انك نزلت كل حلقات "Scrubs" و تعرف تفاصيل المسلسل حاقة حلقة و أفشه أفشه .. و انك أخد الــ "Girl Friend" بتاعتك كتير في "Heliopolis Hilton" و أد ايه المكان كان تحفه و "Outrageous" و كوول يا مان و "Peace" يا فالف .. كان زمان شريف موتو صاحبنا في الكلية نضيف أوي .. مع انه قالي انه وراه معاد مهم جدا و لازم يمشي لما احتجت منه مذكره مهمة جدا كانت لزماني أوي في الكلية .. يا ترى تفتكروا المعاد كان مع مين ؟؟

و بنفس المعنى .. لكان صديقي "س" من أوسخ الناس في العالم .. فهو لا يعرف شيئا عن ماهية الشيء المسمى بالــ"Outrageous" و هل هو ساخن أم بارد , و لا يفقه شيئا عن الـ "Peace" لدرجة أنه ناولني سيجارة عندما ذكرت الكلمة أمامه و انا أشير بعلامة النصر .. فوضع السيجاره بين أصابعي ظنا منه أن "Peace" يعني اديني سيجارة !! .. مع ذلك هو أجدع و أرجل انسان قابلته في حياتي ..

و بنفس وجهة النظر أيضا .. لكان هذا الشخص القروي البسيط صاحب الجلباب المغتصب و الوجه الحزين المجعد من أوطى و اقذر الناس .. بغض النظر عن انه رفض من صاحب الفرن أن يرمي _ نعمة ربنا _ في وجوه الناس و على الأرض ووقف غاضبا مطالبا بتغيير هذا الوضع _ المائل _ عشان _ ربنا ميرضاش بكده _ في حين تيبست باقي الوجوه في سلبية !

و على نفس السياق لكانت هذه الأم من أحط و أحقر الشخصيات .. بدون الالتفات الى انها هي ذاتها اللتي تصارع بدانتها و وضاعة مستواها التعليمي من أجل أولادها الأربعة .. فتعمل و تعمل و تعمل حتى تسقط كل يوم كالمغشي عليها على فراشها ذي الالواح الخشبية الخمسة ..

و بنفس الأسلوب .. لكان هذا الشاب صاحب العدسات و القميص الأبيض .. من أسخف و أقل الشخصيات شئنا , بغض النظر عن انه حاول جاهدا لفترة لا تقل عن أربع سنين .. أن يجد شرحا بسيطا لنظرية ماكس بلانك في ميكانيكا الكم .. و أن يضع نظريته الخاصه في تبسيط قوانين لجندر و بسل الرياضية المعقدة .. وقد نجح !

بجد حرام .. ليه مجتمعنا ظالم أوي كده ؟؟ ليه بنظلم نفسنا بايدينا .. ؟؟ و الله أنا شايف الناس دي هما "الناس النضيفه" بجد .. شايف الناس دي هي اللي تحترم و يضربلها تعظيم سلام في الرايحة و الجاية ... شايف الناس دي هي اللي نتحرج نبان أدامهم جهلة .. بل المفروض نجري عليهم نسألهم و نقولهم علمونا عايزيين ننضف زيكم !

بيصعب عليا أوي حد لما ألاقيه مكسوف من نفسه عشان مش لابس لبس جامد أوي أو شايل عدة موبايل قديمة .. أو اتلخبط في كلمة انجليزي أدام حد ( بغض النظر عن انه مفروض يطور من نفسه و يتعلم لغات) , أو ميعرفش حاجه و مكسوف يسأل عنها عشان ميبقاش "شكله مش نضيف" , أو بيغير من طريقة كلامه و أسلوب تعامله أدام ناس معينين عشان يبقى "نضيف" زيهم !.. و بيصعب عليا أكتر لما بلاقي حد كده و بيحاول يظبط تردده مع الموجه .. و يتريق على كل ما هو مش "Cool" و "نضيف" بالمعنى السخيف المغلوط .. مع انه في قرارة نفسه ممكن يكون فعلا عارف انه هو اللي مش نضيف .. بس المره دي بالمعنى الواضح الصحيح !

من مكاني هنا في المدونة دي بنادي يمكن حد يسمعني .. كفاية مظاهر بقى دي بقت حاجه تجيب شلل مغولي و زادت عن حدها أوي .. كفاية تفاهة بقى احنا متأخرين أوي ..كفاية نظلم نفسنا .. كفاية عبادة و تعظيم في الفلوس !

و لكل واحد من سكان مصر الأصليين .. ارفع راسك لفوق (مش تريقة و الله) .. انت من " الناس النضيفه" غصب عنك و غصب عن الكل .. انت بأصلك و معدنك مش بمظهرك .. انت بدماغك مش بفلوسك .. انت بتصرفاتك و أفعالك مش بكلامك .. و لو حد حكم عليك غير كده .. اعرف علطول انك أنضف منه بكتييييييير !!

لو مش عارف اسأل متخفش .. لو غلط اتعلم هتبقى أحسن .. لكن متكونش غيرك .. كون نفسك و هتبقى أنضف من الكل !

و يا ريت بعد كده "ياللي في بالي" لما تروح تجيب "Ice Cream" تاني .. تبقى تعرف انه بالكراميل .. عشان متوجعليش دماغي و تخلينا نغلط .. في الناس النضيفه !!

6 comments:

Comment by عمو احمد on March 11, 2008 at 7:44 PM

انا حاكون اول واحد تفاعل مع موضوعك وحاسالك:يعنى ايه ستار بكس؟

Comment by استراحة محمد on March 11, 2008 at 7:44 PM

شوف يا مان .. انت اولردى بتلكم صح .. وكلامك بيس .. وانا زيك شايف ان الناس النضيفة مش هى الأوفر فى كلامها .. لأ بفعلها .. بداية رائعة يا بروفيسور

Comment by Sherif Mesallam on March 11, 2008 at 7:55 PM
This comment has been removed by the author.
Comment by Sherif Mesallam on March 11, 2008 at 7:56 PM

شكرا على التفاعل يابو حميد .. اما عن الستار بوكس فهو مكان كده بيعمل قهوة و مشروبات بس على اجنبي .. و ليه فروع كتير في الاماكن "النضيفة"

ربنا يخليك يا حمام .. بس انا عايز أسألك سؤال بسيط .. هو يعني ايه اولردي ؟؟

Comment by نـــــور on March 20, 2008 at 9:12 PM

اتفق معاك بشدة ياشريف
واعتقد الاتفاق معاك مش غريب عليا فى حاجات كتييييييييير بالتوفيق.go on
"habiba"

Comment by Sherif Mesallam on March 27, 2008 at 4:07 PM

شكرا نورا .. بجد أسعدني تعليقك

(:
..........................

Post a Comment